tirsdag 17. august 2010

Personliggjøre barnetøy med transferpapir

Etter inspirasjon av diverese blogger som  frufly ville jeg prøve å personliggjøre min lille gutts tøy. Syns det var så fint med små merker med ord som beskriver han lille. Det går også veldig fint med å bruke bilder, men denne gangen brukte jeg ord.

Lyst å prøve selv, slik gjør du:
- kjøpe transferpapir i fotobutikk eller Clas Olsson
- Bruk Photoshop eller ett annet bildebehandlingsprogram til å skrive/hente bildet til å lage det du ønsker.
- Skrifttypene (font) har jeg hentet fra http://www.dafont.com/.
- Husk å speilvende motivet på datan før du skriver det ut
- Skriv ut på transferpapir
- Stryk på tøyet der du ønsker, enten på ett tøystykke som du ønsker å sy på eller direkte på tøyet. (Her har jeg brukt en hvit kosefille som jeg har klippet opp. Det passer best på mørke bakgrunner.)
- La hvile i 5 minutter
- Sim-sala-bim - så har du merket på tøyet.

Husk transferpapir er dyrt, så prøve å lage mest mulig på ett a4 ark for å utnytte det maksimalt. Når jeg printet ut disse små ordene så lagde jeg mange andre små logoer samtidig, som jeg kan bruke til senere. Når du klipper ut teksten/bildet du skal stryke på - så klipp helt inntil, så slipper du transferfilm på tøyet.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar